Bedienen mobieltje in carkit: toch geen boete

Letselschade
Blog
30 april 2018

Er blijft onduidelijkheid bestaan over wat je nu wel en niet mag doen met een mobiele telefoon in de auto. Sommige mensen vinden het raar dat je wel een banaan mag pakken en opeten, maar niet met een telefoon aan je oor mag rijden.

Als ergens discussie over is, is het altijd goed te kijken naar wat de rechter ervan vindt. Eerder schreef ik al eens blog over het gebruik van mobiele telefoons in de auto. ‘Handsfree bellen: wat mag wel en wat mag niet?‘

Volgens artikel 61a van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 is het verboden om als bestuurder tijdens het rijden ‘een mobiele telefoon vast te houden.’

Maar wat is ‘vasthouden’ precies? Dit vindt de rechter ervan:

  1. Even snel je telefoon uitzetten: Mag niet (Hof Leeuwarden op 19 mei 2010).
  2. Een ‘oortje’ vasthouden in je hand, omdat dit telkens uit je oor valt: Mag niet (Hof Leeuwarden bepaalde op 24 augustus 2006).
  3. Een telefoon met een speciaal systeem aan je pols vastbinden zodat je toch je handen aan het stuur kunt houden: Mag niet (Gerechtshof Leeuwarden op 15 februari 2006).
  4. Je telefoon tussen je hoofddoek en je oor inklemmen en twee handen aan het stuur houden? Nee, mag ook al niet (kantonrechter Utrecht op 20 december 2010).
  5. Een mobiele telefoon zonder simkaart, die alleen gebruikt wordt als navigatiesysteem… mag dát dan wel? Nee mag niet (Gerechtshof Leeuwarden op 11 januari 2011).
  6. Inspreken op een iPod Touch? Ja dat mag wel (kantonrechter van de Rechtbank Noord-Holland op 16 februari 2016).
  7. Als u de rechter er van kunt overtuigen dat u niet belde maar alleen aan uw oor krabbelde, dan gaat u ook vrijuit (Rechtbank Zeeland-West-Brabant van 12 december 2013).

Nieuwe uitspraak: mobiel bedienen in carkit

Aan deze lijst met uitspraken is afgelopen zomer een nieuwe uitspraak toegevoegd. Een bestuurder had zijn telefoon keurig in de carkit staan aan de linkerkant van zijn stuur. Hij bediende met één hand zijn carkit. Daarvoor kreeg hij een boete van 239 euro. De bestuurder vond dat zijn gedrag niet viel onder de definitie van het vasthouden van een telefoon. De Rechtbank Noord-Nederland oordeelde daar op 24 juli 2017 anders over.

Waarom niet?

De rechter wijst naar de Nota van Toelichting bij het Besluit van 4 februari 2002 tot wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, Stb. 2002,67. Daarin staat:

‘Het handmatige telefoneren en het gelijktijdig besturen van een motorvoertuig, invalidenvoertuig of bromfiets vormt een gevaar voor de verkeersveiligheid. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid schat dat per jaar in het verkeer enkele tientallen doden en bijna driehonderd gewonden vallen door het gebruik van de mobiele telefoon. De oorzaak hiervan is gelegen in een tweetal factoren. Ten eerste is bij het handmatig telefoneren – vaak gedurende enige tijd – slechts één hand beschikbaar voor het verrichten van de noodzakelijke verkeershandelingen. Ten tweede wordt de aandacht van de bestuurder door het voeren van een telefoongesprek afgeleid van de verkeerssituatie. Door de combinatie van deze twee factoren ontstaat een niet te veronachtzamen risico voor de verkeersveiligheid.’

De rechter oordeelt dat ook het met één hand bedienen van een telefoon, terwijl deze geplaatst is in een telefoonhouder op het dashboard, valt onder het verbod van artikel 61a RVV. Dat mag niet, dus is de boete van 239 euro terecht opgelegd.

Hoger beroep

Er is hoger beroep ingesteld tegen deze uitspraak van de kantonrechter bij het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden. Op 7 maart 2018 heeft het gerechtshof bepaald dat het met één hand bedienen van een telefoon, terwijl deze geplaatst is in een telefoonhouder op het dashboard, niet valt onder het verbod van artikel 61a RVV (ECLI:NL:GHARL:2018:2186).

De rechter wijst naar de Nota van Toelichting bij het Besluit van 4 februari 2002 tot wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, Stb. 2002,67, zoals hierboven genoemd, maar voegt daaraan toe:

“Uit de Nota van Toelichting volgt dat de regelgever er bewust voor heeft gekozen om slechts het vasthouden van de mobiele telefoon te verbieden. Dat de regelgever het vasthouden van een mobiele telefoon tijdens het rijden heeft verboden, betekent daarom geenszins dat het bedienen van een mobiele telefoon tijdens het rijden niet is toegestaan, indien de telefoon niet wordt vastgehouden. Voor zover het telefoneren, dan wel het bedienen van de mobiele telefoon gevaarlijk wordt geacht, wat daar verder ook van zij, heeft de regelgever dit niet verboden. Derhalve is het oordeel van de kantonrechter, dat onder het begrip vasthouden ook moet worden verstaan het met een hand bedienen van een telefoon terwijl deze geplaatst is in een telefoonhouder die bevestigd is op het dashboard, niet juist.”

Mobiel bedienen in carkit mag dus wel

De rechter heeft dus bepaald dat de wetgever niet heeft bedoeld om het enkele bedienen van een telefoon, terwijl men deze niet vast heeft, strafbaar te stellen. Enkel het daadwerkelijk vasthouden van de telefoon is strafbaar gesteld. De kantonrechter heeft de wet te uitgebreid uitgelegd volgens het hof en de boete is ten onrechte opgelegd.

Mijn advies?

Ook al mag u dus uw telefoon bedienen als deze in een carkit is gemonteerd tijdens het autorijden, mijn advies als letselschade-advocaat blijft luiden: handen aan het stuur, telefoon in uw kofferbak. Dan kunt u niet afgeleid worden en kunt u uw aandacht op het verkeer houden.

Wilt u hier nu al meer over weten? Bel mij gerust op tel. 0172 – 42 41 72 of vul het contactformulier in.




    Gerelateerde blogs

    Werkgever niet aansprakelijk voor brandwonden stagiaire

    15 maart 2024

    Werkgever niet aansprakelijk voor brandwonden stagiaire

    Brandwonden door een kopje thee Op 15 januari 2024 sprak de rechtbank Noord-Nederland zich in […]


    Lees meer ›
    Elektrische step toch niet verplicht verzekerd?

    28 februari 2024

    Elektrische step toch niet verplicht verzekerd?

    Elektrische voertuigen (Deel IV) Dit is deel IV in de blogserie over elektrische voertuigen: Deel […]


    Lees meer ›
    Smartengeld na stiekeme crematie van vader

    7 februari 2024

    Smartengeld na stiekeme crematie van vader

    Zus moet schadevergoeding betalen na geheime crematie vader Op 22 december 2023 heeft de rechtbank […]


    Lees meer ›