Reisorganisatie aansprakelijk voor ongeval tijdens vakantie?

Letselschade
Blog
21 april 2016

Is een reisbureau aansprakelijk voor een ongeval tijdens een vakantie? Advocaat Anneke van Tol legt het uit in deze blog.

Sjoerd Weding werkt als ZZP-er in de ICT. Hij neemt twee maanden vrij om de reis van zijn leven te maken. Alle sites en brochures heeft hij doorgespit, op zoek naar de ideale vakantie.

Door het overweldigende aanbod van de meest prachtige reizen, ziet hij door de bomen het bos niet meer. Hij besluit zijn licht op te steken bij het plaatselijke reisbureau. Dit bureau helpt hem uitstekend. Na een aantal gesprekken geeft hij het reisbureau de opdracht een rondreis door Zimbabwe te boeken. Niet alleen de reis, ook het verblijf en een aantal excursies worden geboekt.

Weg vakantie

Eindelijk is het zover. De vakantie is aangebroken. Helaas gaat het al snel mis. De vliegreis verloopt nog zonder problemen. De daarop volgende busreis niet. De bus raakt van de weg en kantelt. Sjoerd komt knel te zitten en breekt zijn been. Weg vakantie, weg geld. In plaats van twee maanden vakantie wordt het zes maanden revalideren.

Kan Sjoerd zijn schade verhalen op de reisorganisator?

Wat zegt de wet?

Onze wetgever heeft bepaald dat een door een reisorganisatie verzorgde reis goed moet verlopen (artikel 7A: 500 e.v. BW). De reiziger moet de vakantie krijgen die hij verwacht te krijgen. Krijgt hij die niet dan moet de reisorganisator zijn schade vergoeden. Er zijn uitzonderingen. Bijvoorbeeld als de vakantie in het water valt door de schuld van de reiziger zelf of door overmacht.

Overmacht?

De reisorganisatie van Sjoerd had de bus gehuurd van een plaatselijk goed bekend staande busmaatschappij. De chauffeur, in dienst van de busmaatschappij, was zeer ervaren maar maakte een verkeersfout. Overmacht voor de reisorganisatie? Nee, de rechter van het Hof Den Bosch besliste op 27 januari 2009 dat als de chauffeur zich niet op overmacht kan beroepen, de reisorganisatie dit ook niet kan.

Valpartij in douche

Bij Sjoerd ging het om een busreis die niet goed verliep. Soms voldoet het geboekte hotel niet aan de eisen. Vrij recent nog heeft het Hof Amsterdam op 30 juni 2015 beslist dat de reisorganisator aansprakelijk is voor de gevolgen van een valpartij in de douche van een hotel in Macedonië. De vloer was nat geworden door een lekkende douchebak. De reiziger gleed uit en liep letsel op. Dit was volgens de rechter een gevaarlijke situatie die door het hotel verholpen had moeten worden. De reisorganisatie is echter (ook) aan te spreken. Een gang naar de rechter in Macedonië is dan niet nodig.

Sjoerd is hersteld en heeft zijn schade vergoed gekregen. Zijn vrees dat hij zijn schade op de Zimbabwaanse busmaatschappij moest verhalen bleek onterecht. Wellicht goed om te weten als u  uw vakantie plannen maakt!

Wilt u hier nu al meer over weten? Bel mij gerust op tel. 0172 – 42 41 72 of vul het contactformulier in.




    Gerelateerde blogs

    Slachtoffers beter geholpen met bijstand door een belangenbehartiger

    15 april 2024

    Slachtoffers beter geholpen met bijstand door een belangenbehartiger

    Hogere vergoedingen voor slachtoffers bijgestaan door belangenbehartiger De Vrije Universiteit (VU) heeft in 2022 onderzoek […]


    Lees meer ›
    Klimaatrechten zijn mensenrechten

    9 april 2024

    Klimaatrechten zijn mensenrechten

    Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens oordeelt dat klimaatrechten mensenrechten zijn Op […]


    Lees meer ›
    Vervolg blog: wat is shockschade anno nu?

    22 maart 2024

    Vervolg blog: wat is shockschade anno nu?

    Shockschade makkelijker te claimen? In mijn blog van 21 oktober 2021 heb ik uitgelegd wat […]


    Lees meer ›