Trap van een Fries: ‘Ik heb nog nooit zoveel pijn gehad’

Letselschade
Blog
6 januari 2015

Bij het trainen van een groot Fries paard, kreeg Marianne (*) een trap tegen haar knie. Marianne was na het ongeval vooral bezig met haar herstel, niet met het verhalen van schade. Totdat zij van haar zorgverzekeraar het advies kreeg om een letselschade-deskundige in te schakelen.

“Bij de term letselschade dacht ik direct aan Amerikaanse toestanden. Ik moest er niet aan denken iemand aansprakelijk te stellen. Eindeloze procedures, waarbij je telkens weer je verhaal moet vertellen en moest benadrukken hoe zielig je was. Daar had ik geen zin in. Maar de schade was groot en ik moest alles zelf betalen. Toen de zorgverzekeraar me adviseerde om een letselschade-expert in te schakelen heb ik toch voorzichtig geïnformeerd.”

Dat kon ook nog na anderhalf jaar. Meestal verjaart een zaak pas na vijf jaar. Gelukkig maar, want veel slachtoffers hebben in de eerste periode na een ongeval wel wat anders aan hun hoofd dan letselschade.

Paard trapt tegen knie

Marianne trainde op de manege het Friese paard. Ze leerde het paard achteruit lopen. Het paard had daar moeite mee. Toen ze klaar was met trainen, nam de eigenaar het paard weer over en liep nog een paar rondjes in de bak met zijn paard. Marianne trainde verder met een ander paard. Daar was de Fries niet van gediend. Het paard was waarschijnlijk jaloers op de aandacht die Marianne het andere paard gaf en liet dat merken door in het voorbijgaan twee trappen tegen haar knie te geven.

Marianne: “Ik heb nog nooit zoveel pijn gehad, ik kon niet meer op mijn been staan.”

In het ziekenhuis werd een gebroken knie geconstateerd. Marianne moest van haar lies tot haar enkel in het gips. “Pas dan besef je wat je allemaal niet meer kunt. Naar de wc, een boterham halen in de keuken, alles wordt lastig. Ik kon twaalf weken niet staan en dus ook niet werken. Je wordt er enorm chagrijnig van. Gelukkig trok mijn moeder van 84 bij mij in om voor mij te zorgen.”

Aansprakelijk stellen?

“De eigenaar van het paard zei meteen dat het zijn schuld was. Hij had het paard niet los moeten laten. Maar tussen schuld en aansprakelijk stellen zit nog een wereld van verschil en ik wilde hem liever niet aansprakelijk stellen. Maar hij had gewoon een aansprakelijkheidsverzekering en ik bleef met alle schade zitten. Dat gaf voor mij de doorslag.”

Extra kosten

Marianne: “Ik werk vier dagen per week bij een gemeente en één dag zelfstandig als organisatie-adviseur. In 2009 was het druk, maar ik kon niets meer doen. Ik liep allerlei opdrachten mis en kon geen geld verdienen in mijn bedrijf omdat ik niet kon werken. Maar er zijn ook allerlei andere kosten waar je in eerste instantie helemaal niet bij stilstaat: verzorging, het huishouden, onderhoud aan het huis dat je normaal zelf doet, maar nu moet uitbesteden. En ik moest een elektrische fiets kopen. Dat zijn kosten die je normaal niet zou maken, maar die je door het ongeluk wel op je bordje krijgt.”

Voorbehoud

“Ik mocht uiteindelijk kiezen of ik de zaak zou afwikkelen met een (hoger) totaalbedrag of dat ik de zaak met ‘een voorbehoud’ zou regelen. Met zo’n voorbehoud kan ik bij toekomstige problemen opnieuw aankloppen bij de verzekeraar. Berntsen Mulder Advocaten liet een second opinion bij een orthopeed uitvoeren. De kans bleek groot dat ik in de toekomst meer last zou krijgen van slijtage van mijn knie. Ik heb er goed over nagedacht en uiteindelijk gekozen voor het voorbehoud. Ik kan dus nu in de toekomst nog op mijn zaak terugkomen.”

Blij met letselschadebehandelaar

Marianne kreeg de tip om contact op te nemen met Berntsen Mulder Advocaten. “Dat is een goed kantoor, werd gezegd. En zo heb ik het ook ervaren. Inge Goei heeft mijn zaak behandeld. Inge is een schat van een mens. Ze doet vreselijk haar best voor je, maar valt je niet onnodig lastig. Ze heeft me heel veel zorgen uit handen genomen. Wat volgens mij ook heel belangrijk is: ze heeft een goede verstandhouding met de schaderegelaar die was ingeschakeld door de verzekeraar, dat hielp bij de afwikkeling van de schade.”

Uiteindelijk heeft de zaak drie jaar geduurd en werd de zaak in februari 2014 afgerond.

Wilt u hier nu al meer over weten? Bel mij gerust op tel. 0172 – 42 41 72 of vul het contactformulier in.




    Gerelateerde blogs

    Slachtoffers beter geholpen met bijstand door een belangenbehartiger

    15 april 2024

    Slachtoffers beter geholpen met bijstand door een belangenbehartiger

    Hogere vergoedingen voor slachtoffers bijgestaan door belangenbehartiger De Vrije Universiteit (VU) heeft in 2022 onderzoek […]


    Lees meer ›
    Klimaatrechten zijn mensenrechten

    9 april 2024

    Klimaatrechten zijn mensenrechten

    Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens oordeelt dat klimaatrechten mensenrechten zijn Op […]


    Lees meer ›
    Vervolg blog: wat is shockschade anno nu?

    22 maart 2024

    Vervolg blog: wat is shockschade anno nu?

    Shockschade makkelijker te claimen? In mijn blog van 21 oktober 2021 heb ik uitgelegd wat […]


    Lees meer ›